Bemutatkozás helyett

Fél év alatt megszabadultam 20+ kg-tól (UPDATE: egy év alatt 30 kg-tól), és ahelyett, hogy egy emelet megmászása után lihegnék, ma 32 perc (UPDATE: 30 perc) alatt futok 5,2 km-t. Nincs rá semmilyen csodadiéta, gyógyszer vagy recept, a képlet nagyon egyszerű: kevesebb energiát vigyél be a szervezetedbe, mint amennyi naponta elhasználsz. Hogyan? Ehhez próbálok segítséget nyújtani a saját tapasztalataim leírásával, közben remélve, hogy az írás és a nyilvánosság engem is rászorít arra, hogy ne hagyjam abba, és elérjem azt az alakot, ami után megfordulnak a pasik az utcán :) ABSZOLÚT UPDATE: 2012. december 28. napjára babát várunk :) Ennek örömére a fogyókúrát felfüggesztettem, de a kalóriaszámolást és a tápanyagarányokra való odafigyelést, valamint a megengedett mozgást továbbra is megtartom. Ennek fényében picit megváltozott az újabb bejegyzések jellege, de a blog továbbra is az egészséges étkezésről fog szólni, nem szándékozom baba-mama blogba átmenni. Elérhetőség: prettywitch@hotmail.hu

Utolsó kommentek

  • leningrad: Vissza, vissza, visssza! :) (2015.06.14. 00:48) Újrakezdés
  • PrettyWitch: @Irén Hegyi: Gratulálok, ügyes vagy! (2014.03.24. 18:47) Újrakezdés
  • Irén Hegyi: @PrettyWitch: tegnap mérlegeltem. -8 nál tartok!!! wááá :)) mondjuk az elmúlt héten 3x bicajozt... (2014.03.24. 15:25) Újrakezdés
  • PrettyWitch: @Irén Hegyi: Én azért ettem sok tejterméket, mert nem vagyok nagy húsevő, fehérje meg kellett. Meg... (2014.03.19. 20:23) Újrakezdés
  • Irén Hegyi: @Tiktak: igen, elírtam. bocsi. heti fél, az biztos. Próbáltam a PrettyWitch által leírt kórházi di... (2014.03.19. 19:11) Újrakezdés
  • Utolsó 20

Rendesen lemaradtam ezekkel a bejegyzésekkel, de nem igazán volt időm megírni. Most viszont már jobban ráérek, és nekem sem árt, ha átismételem, úgyhogy felveszem a fonalat ott, ahol abbahagytam.

Úgy látszik, a családközpontú szülészet témája örökzöld és újra előjön, vagy csak összekeverték az előadók, hogy mit is kell tartaniuk... na mindegy. Ezt az órát ismét az a doki tartotta, akire nagyon kiakadtam a kalóriaszámolásos előadás kapcsán, de most teljesen normális volt. Úgy látszik, anno kifogtam egy nagyon pikírt napját.

Mivel pár dolog már korábban is elhangzott, csak a lényeges újdonságokat írom le. A megjegyzéseimet újra színessel jelölöm.

1. Koraszülés: ha a szülés a 37. hét előtt van; ekkor a baba a koraszülött intenzívre kerül, nem lesz együtt az anyukával (ezt már megúsztam!).

2. Kórházi tartózkodás időtartama: hüvelyi szülés esetén 3 nap, császár esetén 4 nap, szövődmény esetén több, DE úgy számolnak, hogy 18 óra után más másnap van :) szóval ha 19.30-kor születik a baba, akkor gyakorlatilag a 3 nap = 4 nap (pont úgy hangzik, mint valami akciós szállodai ajánlat...).

3. A fájdalom okai: (i) tágulási szakaszban a méhnyak tágulása és a méh összehúzódása; (ii) kitolási szakaszban a hüvely tágulása, a medencefenék, a gát feszülése. Mindkettő természetes folyamat, gondoljunk rá úgy, mint a menstruációra, ne pedig úgy, mint fájdalomra, mivel ha stresszreakciót vált ki, akkor az fokozott energiafelhasználással jár, hamarabb kifáradunk, gyengülnek a méhösszehúzódások, és megnyújthatja a szülés időtartamát. (Ez a tanács - bár nem tudom, mennyire betartható - kifejezetten tetszett.)

4. Gyógyszer nélküli fájdalomcsillapító eljárások: (i) pszichoprofilaxis: a felkészülés, a folyamat ismerete, az apa jelenléte csökkenti a félelmet és a szorongást (ez oké, egyedül szerintem teljesen be lennék sz.rva), (ii) aktív hozzáállás: ne hagyjuk el magukat, légzőgyakorlatok stb. DE hátránya lehet, hogy az orvosi segítséget nehezebbé teheti (a légzőgyakorlatokat mindenképpen meg fogom próbálni, de azt nem tudom, hogy mennyire hagyom el magam, hajlamos vagyok a legkisebb fájdalomra is nagyon rosszul reagálni); (iii) egyéb, a klinikán nem alkalmazott módszerek: TENS (elektrostimuláció), vízben szülés, hipnózis, akupunktúra - mivel ezekkel kapcsolatban kontrollált vizsgálati eredmények még nincsenek, ezért nem vezették be a klinikán (azért a vízben szülés érdekes lehet: mi van olyankor a vérrel?).

5. Gyógyszeres fájdalomcsillapító eljárások: (i) kábító fájdalomcsillapító, izomlazító injekció: 3-4 órán át hat, gyorsítja a méhszáj tágulását, de hányingert, aluszékonyságot, fájásgyengeséget is okozhat; (ii) gázkeverék: egyelőre nem alkalmazzák a klinikán; (iii) spinális érzéstelenítés: császár esetén, a 2-3. vagy a 3-4. csigolya közé adják be, a fekvés szögével szabályozható, hogy a test mely része lesz érzéketlen, hátránya, hogy a kismama aktív közreműködését lehetetlenné teszi, mert mozgásképtelenséget okoz; (iv) epidurális érzéstelenítés: egy tűvel az epidurális térbe bevezetnek egy csövet, ezen keresztül adagolható 2-4 óránként, csak akkor adható, ha megfelelő a tágulás, mert különben leállíthatja a folyamatot, előnye a fájdalommentesség (én tuti kérni fogom, ha lehet, már jeleztem is a dokimnak, aki azt mondta, hogy legyek nyugodt, amikor látja, hogy szükséges, ő maga fogja felajánlani), hátránya a viszonylagos ágyhoz kötöttség (ha nem fáj, nem érdekel, hogy nem tudok közben sétálni), további hátránya, hogy a kitolási szak meghosszabbodik, a nyomási reflex csökken (ez nem jó hír, de ha nem fáj, vagy nem nagyon, akkor nem bánom, ha fél órával tovább tart).

6. Tájékoztatás: bármilyen fájdalomcsillapítást is alkalmazzanak, előtte részletesen írásban és szóban is tájékoztatni fognak (na igen, ez az Eütv. alapján kötelező is, de kérdés, hogy az adott állapotban fel fogom-e fogni, ezért is kell, hogy K. velem legyen), és a tű beszúrása előtt helyi érzéstelenítés is lesz Lidocainnal, szóval remélhetőleg a tű bevezetését nem lehet majd érezni (hurrá!).

7. Az apa részvétele a szülésnél: (i) nem kell mindenáron az apukát rábeszélni, csak ha tényleg motivált és szeretné (ezt én picit máshogy gondolom, szerintem kell, hogy legyen velem valaki, aki támogat és bátorít a vajúdási szakaszban - a kitolásiban már mindegy lesz szerintem -, és bár korábban azt gondoltam, hogy az anyukám vagy K. anyukája legyen ez a személy, mióta terhes vagyok, el nem tudom képzelni, hogy ne K. legyen ott velem); (ii) apuka abban tud segíteni, hogy fogja a kezünket, simogat, biztat, segít a légzőgyakorlatokban, masszíroz (igen, én is pont ezeket várom el), mivel az ilyen támogatás meggyorsíthatja a szülést; (iii) az apák értelemszerűen nincsenek olyan szoros kapcsolatban a magzattal, ezért be kell őket is vonni a folyamatba, át kell venniük a felelősséget; (iv) kb. 3 dl vér egy normális szülésnél is elfolyik, erre legyen felkészülve.

8. Szülés megindulása: első szülésnél általában 9-12 órás vajúdással jár, ezért nem kell feltétlenül átszáguldani a városon :) A legtöbb szülés a hormonszint változása miatt este, éjjel vagy hajnalban indul meg, az orvosok legnagyobb örömére :)

Címkék: szülésfelkészítés

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prettywitch.blog.hu/api/trackback/id/tr174846635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edit.hu 2012.12.13. 10:58:01

Ez már a finish :) Párod eldöntötte már, hogy bemegy-e veled?
Én eddig minden férfi ismerősömtől azt hallottam, hogy hatalmas élmény. Legtöbbjük úgy volt vele, hogy vajúdásnál lesz bent, aztán a kitolásnál kimegy, de annyira pörögtek az események, hogy senkit sem tudok, aki végül kiment volna.

Mi is úgy terveztük, hogy bejön a férjem, aztán ha nem bírja, kimegy. Utána ugye megtudtuk, hogy császár lesz, arra is be szeretett volna jönni, megvettük a műtőscuccot is :) de végül az altatóorvos úgy döntött, hogy elaltat (erős komplikációesélyes voltam), és altatáshoz nem engedték be. Viszont pont ez miatt nem rám tették először Milánt, hanem a férjem vehette magához (míg engem keltegettek a kómából), és azt mondja hogy páratlan élmény volt, hogy az ordító csomag rajta azonnal megnyugodott :) Nekem ez sajna kimaradt, de szerintem ez teljesen jól van így, az anyáknak millió egy alkalmuk van kialakítani a kötődést.

fiúsmama 2012.12.13. 11:54:53

Szia Boszi! Ez már annyira izgi, újraélem én is az utolsó hetek várakozását. Mi még utolsó este csavarogtunk, semmi különöset nem éreztem. Megerősíthetem, hogy éjjel, hajnalban indulnak a szülések, nekem egyikkel sem kellett csúcsforgalomban autóba ülni, hajnalban, reggel ill. délelőtt születtek, éjszakai vajúdás kezdéssel. Mindenképpen segít, hogy tudod, hogy amiért fáj az nem betegség, hanem természetes állapot. Az én férjem tanácsa a szülésen bent lévő apukáknak: vigyenek solymász kesztyűt, vagy az anyukáknak legyen rövidre vágott körmük. Már biztos írtam, nekem nem volt jó tapasztalatom az eda-val kapcsolatban, persze nem akarnálak egyértelműen lebeszélni róla, mert nagyban függ az adott helyzettől, mennyire húzódik el a vajúdás, hogy tágulsz, nem jó ha kimerülsz a tolófájásra.
Apuka ha nem akar vért látni, akkor nem fog. Nálunk a szülésznő szólt neki, hogy kukkantson oda, már ott a buksija. Én meg szóltam, hogy apuka nem kukkangat, itt marad fent. Na az azért nem semmi látvány...ami eddig egészen mást jelentett a férfi számára, az akkor eltorzulva, véresen...én nem akartam, hogy lássa. Baba úgyis rögtön a pocakra kerül, magaztmázasan, nedvesen...még most is elérzékenyülök, szívesen újraélném.
Mennyire tudsz a karácsonnyal foglalkozni? Mert ezután már soha nem lesz ilyen ;).
Légzésnél szólnak, hogy mit hogyan csinálj, más a tudatállapot, de ez abszolút követhető, magadon könnyítesz, ha úgy teszel ahogy mondják.

simesz 2012.12.13. 13:26:51

visszaolvastam a korabbi bejegyzest, hogy miert akadtal ki korabban a kaloriaszamolos eloadas miatt: az lehet a felreertes forrasa, hogy a terhessegi sulygyarapodasban a kaloriakon kivul a megnovekedett keringo vermennyiseg, baba, magzatviz, plusz a nem feltetlenul latvanyos odema is szerepet jatszik. Mindenesetre minden jot, jo szuleselmenyt es babazast!

PrettyWitch 2012.12.13. 14:22:57

@Edit.hu: K. a maga részéről nem nagyon szeretne bent lenni, de egyrészt szerintem megbánná, ha kihagyná (az én férfi ismerőseim is olyanokat meséltek, mint a tieid), másrészt legalább a vajúdásnál szükségem van rá, és ezt meg is mondtam neki. Abban maradtunk, hogy a végén kimehet, ha akar, de a szülésznők szerint olyankor már nem szoktak kimenni :) Ha pedig valami miatt nem lehet azonnal velem a kicsi, akkor különösen fontos, hogy az apja ott legyen és a kezében fogja.

@fiúsmama: Solymász kesztyű, rövidre vágott köröm? Miért? K. körmei rövidek, az enyémek hosszúak (a terhesség és a vitaminok miatt olyan szép körmeim vannak most, mint soha korábban), inkább vágjam vissza őket kicsi formásra? Aha, közben leesett, miért is írtad, rég néztem horrorfilmet kézenfogva :)))) Solymász kesztyű nem lesz, én manikűrözök, értettem :)

Nem szeretném én sem, de szerintem K. sem, ha látná kijönni a pici buksiját ott, ahol bement...

Karácsony: nálunk a család ugyan nagy, de pár éve megbeszéltük, hogy nincs ajándékozás, csak a gyerekeknek. Nekik már megvettük az ajándékokat, be is csomagoltam. Szaloncukrot vettem, díszeim vannak, a fa műfa (távfűtéses lakást normális gyökeres fenyő sajnos nem él túl, vágottat meg nem szeretnék), szóval akár karácsonyozhatunk is. Bejglit sütni csak akkor fogok, ha dec. 21. körül úgy érzem, hogy túlteng bennem az energia :) Mást nem terveztem főzni, K. szüleitől, akik itt laknak a közelben, várhatóan fogunk kapni minden nap meleg kaját. Legrosszabb esetben rendelünk pizzát (tudom, gáz), de nem merek tervezni arra, hogy mit is fogok én csinálni szenteste körül. Vagy hol leszek épp...

@simesz: Köszi szépen! Az elmondottakon túl a doki stílusa volt az első alkalommal nagyon gunyoros, de azóta hallottam mástól, hogy ő még elég fiatal, és még csak most tanulgatja a határait :) Ez az előadása teljesen oké volt (vagy csak én voltam kevésbé érzékeny a témával kapcsolatban).

fiúsmama 2012.12.13. 14:40:09

@PrettyWitch: K. vigyázzon a kezére, hosszú köröm órákon át tartó nyomot tud hagyni.

Amúgy kiakadni jöttem. Itt most írásban megfogadom, hogy soha többet nem veszem meg R.Réka egyetlen tornadévédéjét sem, amit eddig mindig megtettem. Nem vagyok sem fanatikus rajongó, sem elvetemült gyűlölködő sem, de amit ebben alakít az már nekem is sok. Az egy dolog, hogy semmi újat nem nyújt, gyakorlatilag évről-évre ugyanazt csinálja más helyszínnel, más zenével. Az idén belerángatta a gyerekét is, aki nagyjából az én középsőmmel egyidős. Sajnálom szegény kislányt. Ugyanazokat a gyakorlatokat csinálja, mint a felnőttek, én ezt hibának tartom. Van egy pont amikor látszik, hogy nem bírja, az anyja szól neki, hogy pihenhet, Lara majdnem sír. Ugyanazt a kék (nagyon erős) szalagot használja, pedig létezik belőle gyengébb is. Miért kell ezt? Na és ezek az idióta poénok...Hasgyakorlatnál: has(s), alkoss, gyarapítsd a hasizmodat! Jééézusom!Ahogy öregszik, egyre gázabb ez nő. Ehhez képest a legelső dvd-n, vagy a kismamatornáján egy finom, bájos (pedig akkor sem volt az) nő volt. Pffffff...

PrettyWitch 2012.12.13. 14:49:50

@fiúsmama: Jajj, a kismamatornás stílusa is nehéz volt egy pár alkalom után, nekem ezek a poénok nagyon fájnak. Az meg különösen gáz lehet, amit a kislánnyal csináltat. Pedig mostanában a férje műtétje miatt kifejezetten megsajnáltam RR-t :(

Nem próbálod ki a fegyencedzést vagy Péntek Enikő tornáit? Az utóbbiból csak a kismamatornákat csináltam, csak leírás alapján, de a DVD-it is többen dicsérték.

fiúsmama 2012.12.13. 15:13:47

Na, én Norbit is fenntartásokkal hiszem el, tény, hogy rossz bőrben van.
Péntek Enikőm is van, ő se az igazi, kicsit pösze és túl sokat ugrál...ugráljanak a 20 évesek, mi max. már csak kocogást vállaljuk be. Fegyencedzés: könyvem van, nem tudok dvd-ről, vagy te is a könyvre utaltál gondolom. Jó, tetszik, de abbamarad egy idő után, biztos az én hibám.
na rohanok az egyikért.

PrettyWitch 2012.12.13. 17:24:15

@fiúsmama: A fegyencedzés könyvre gondoltam, DVD-ről én se tudok, én annak idején kedveltem ezt a fajta mozgást, majd kíváncsi vagyok, újra tudom-e kezdeni. Na meg a futás is érdekes lesz... :)

Ha találsz valami jó DVD-t, arra kíváncsi leszek én is. Jut eszembe, nekem Béres Alexandra stílusa jobban tetszett sokkal, mint RR.

Scala 2012.12.14. 04:39:46

@fiúsmama: RR szerintem is egyre rosszabb, anno még férjezetlenül az első két dvd-n, Add önmagad! és Add önmagad 2. volt egy aranyos, helyes kis nő, Aztán nekem már a terhestorna is fájt (azon túl, hogy a gyakorlatok túl erősek, és nem speciális, csak egy light Add önmagad!). Pár alkalom után saját zenével néztem némítva, annyira összevissza beszél, meg leáll, dirigál, elszámolja, amikor pedig a legjobban kéne, hogy velem tartson. Youtube-on néztem a legújabb termést, van stepaerobickos is, de igazad van, mindig ugyanaz, csak feltett egy lábsúlyt.

Neked tényleg megvan a teljes RR gyűjtemény?

Mivel műtötték a Norbit? Tuti fel van torbózva a betegsége.

Péntek Enikő nekem is csak írásban, képről, zenével alatta, engem is idegelt a beszédhibája. Ez már nem a cuki pösze szint.

Bére Alexandra intelligens hangú, jók a tornák, csak rettenetes a formája, pláne a szülés óta. Azok a sonkák... Férjem és minden fiú a munkahelyemen (bentmarad a gépben dvd) attól óvott, hogy ilyen alakom legyen. :-)
RRnak a lába kva jó sztem, deréktól felfelé nem érdekes, csak a lábformálás miatt voltam hajlandó csinálni.

Béres Alexandrától az Új kihívást ajánlom.
Meg Tracy Andersont, kezdd az elsővel. Linkeljem?
süti beállítások módosítása