Bemutatkozás helyett

Fél év alatt megszabadultam 20+ kg-tól (UPDATE: egy év alatt 30 kg-tól), és ahelyett, hogy egy emelet megmászása után lihegnék, ma 32 perc (UPDATE: 30 perc) alatt futok 5,2 km-t. Nincs rá semmilyen csodadiéta, gyógyszer vagy recept, a képlet nagyon egyszerű: kevesebb energiát vigyél be a szervezetedbe, mint amennyi naponta elhasználsz. Hogyan? Ehhez próbálok segítséget nyújtani a saját tapasztalataim leírásával, közben remélve, hogy az írás és a nyilvánosság engem is rászorít arra, hogy ne hagyjam abba, és elérjem azt az alakot, ami után megfordulnak a pasik az utcán :) ABSZOLÚT UPDATE: 2012. december 28. napjára babát várunk :) Ennek örömére a fogyókúrát felfüggesztettem, de a kalóriaszámolást és a tápanyagarányokra való odafigyelést, valamint a megengedett mozgást továbbra is megtartom. Ennek fényében picit megváltozott az újabb bejegyzések jellege, de a blog továbbra is az egészséges étkezésről fog szólni, nem szándékozom baba-mama blogba átmenni. Elérhetőség: prettywitch@hotmail.hu

Utolsó kommentek

  • leningrad: Vissza, vissza, visssza! :) (2015.06.14. 00:48) Újrakezdés
  • PrettyWitch: @Irén Hegyi: Gratulálok, ügyes vagy! (2014.03.24. 18:47) Újrakezdés
  • Irén Hegyi: @PrettyWitch: tegnap mérlegeltem. -8 nál tartok!!! wááá :)) mondjuk az elmúlt héten 3x bicajozt... (2014.03.24. 15:25) Újrakezdés
  • PrettyWitch: @Irén Hegyi: Én azért ettem sok tejterméket, mert nem vagyok nagy húsevő, fehérje meg kellett. Meg... (2014.03.19. 20:23) Újrakezdés
  • Irén Hegyi: @Tiktak: igen, elírtam. bocsi. heti fél, az biztos. Próbáltam a PrettyWitch által leírt kórházi di... (2014.03.19. 19:11) Újrakezdés
  • Utolsó 20

Reggel fél 8-ra K. behozott a kórházba egy nagy bőrönddel. Szerencsém volt, a Lipid Részleg két része közül a jobbikban (kétágyas szobák, zuhanyzó és WC a szobán belül) kaptam elhelyezést. A szobatársam ugyanaz, aki fél éve volt, ő akkor volt itt először, 91 kg-val, most fél év után 61 kg. Akinek motiváció vagy bizonyíték kell, itt van: csak kalóriaszámolással, minimális mozgással fél év alatt 30 kg-t lehet leadni. Mégpedig nem az "első", hanem az "utolsó", vagy összes 30-at, ugyanis az ő 170 cm-es magasságához képest ezzel a gyorsasággal és eredménnyel kicsit túllőtt a célon. Mutatta a füzetét, amiben ugyanúgy vezette a kalóriákat, ahogyan én a táblázatomban: az 1200 kalóriát ritkán érte el, 1000-1100 kalória körül evett, de voltak 800-900 kalória körüli napjai is. Kb. heti 1 kg-ot fogyott. A doktornő megmondta neki, hogy ez már túl sok, és vissza kell híznia 65 kg-ra, de minimum 1800 kalóriát kell ennie egy nap. Remélem, megfogadja a tanácsot, mert kicsit aggódom érte, nehogy a végén anorexiás legyen...

Az előbbi példa remélem, részben motivált és részben elrettentett mindenkit: nagyon jól lehet fogyni a kalóriaszámolással, de át is lehet esni a ló túlsó oldalára. Csak megjegyzem, én is 170 cm vagyok, és egyesek írták valahol, hogy ehhez az 58 kg volna az ideális testsúly. A szobatársamat (kb. 35-40 éves) elnézve én ezt erősen kétlem. Mivel én sem vagyok teljesen biztos azért abban, hogy nekem a 65 kg a megfelelő, rákérdeztem a doktornőnél, hogy számomra mi volna az orvosilag ideális testsúly. A doktornő szerint ez a 68 kg lenne, illetve az, ha 65 és 70 kg között mozogna a súlyom, mert mozogni fog :) Miután mondtam, hogy a 65 kg-t céloztam be, azt mondta, hogy az még belefér, de 65 kg alá ne menjek. Elnézve Ketket képeit és tudva, hogy ugyanolyan magasak vagyunk, hasonló alkattal, én a 65 kg-val tökéletesen elégedett leszek, ha kb. ugyanaz lesz a látvány :) Minden tiszteletem Lauráé, de nekem az ő alkata nem tetszik; Ketket sokkal inkább követendő példa.

Vissza a reggelhez: éhgyomorra kellett érkezni, majd gyorsan átöltözni a „méredzkedős” ruhába, és kezdődtek a mérések:

- magasság (171 cm – nőttem egy centit?);

- tömeg: 71,8 kg (bosszantó, mert pénteken otthon még 69,8 kg volt, de egyrészt az egy hirtelen mínusz egy kg volt, másrészt a hétvégén mennyiségre sokat ettem, bár a kalórialimitet betartva; gyanítom, a hétvégi kaják nagy része még bennem van) - nem elfelejteni, hogy ez nem az otthoni mérlegem, bár nagyjából mintha megegyezne;

- BMI: 24 (korábbi: 27 - végre bekerültem a normális tartományba);

- testzsír: 27% (korábbi: 31% - a doktornő szerint 25%-tól normális);

- derékkörfogat: 93 cm (korábbi: 95 cm – na ezt nem értem, itt valamit elmértek, mert a múltkorihoz képest a derekam is lényegesen kisebb; mintha most a gyomromnál mérték volna, korábban meg tényleg a derekamnál);

- vérnyomás: 124/70, pulzus: 82.

A mérések után rögtön vért vettek (ez itt kb. minden nap lesz, ami csak azért gáz, mert bár nem fájt a vérvétel, de utálom, és be is lilult a helye), és utána elküldtek EKG-ra. A bentfekvő betegek előnye, hogy minden vizsgálatra hamarabb jutnak be, vagy máshol csinálják nekünk a vizsgálatokat, mint a járóbetegeknek (pedig mi ráérnénk), már csak ezért is érdemes itt kivizsgáltatni magunkat. Az EKG szerencsére rendben volt.

EKG után reggelit kaptunk:egy vastag szelet – kb. 5g – uborka, egy szelet – kb. 15g – sovány sajt és 150g kefír. A kefír helyett én hoztam magammal light jogobellát, amit az orvos engedélyével kicseréltem, mert az első befekvés óta a kefírnek a szagát sem bírom. Holnaptól tehetünk a kefírbe - illetve én a joghurtba - egy Lepicol nevű port, ami olyasmi, mint a zabkorpa, csak tele van mindenféle olyan dologgal, ami jót tesz a bélflórának. 

Reggeli után rövid eligazítás volt, ahol kiderült, hogy egyesek, akik visszajöttek, nem fogytak egy dekát sem. Ezt a főnővér felháborítónak érezte, meg én is kicsit, mivel ez az egész program nem erről az egy hét fogyásról szól (600 kalóriát kapunk naponta, 7 napon át), hanem arról, hogy felkészítenek arra, hogy hogyan fogyjunk otthon, egyedül is. Sajnos néhány ember nem igazán így tekint erre a hétre: tavaly olyan is volt, aki kijárkált pluszban enni, aztán csodálkozott, hogy nem fogy; most meg az egyik hölgy elmondta, hogy ő továbbra sem tud lemondani a fehér kenyérről, és azt eszik reggel is és este is, és nem fogyott. Úgy sajnos nehéz :( mázlista vagyok, hogy a fehér kenyeret tudtam barnával helyettesíteni, este pedig abonettel. Szerencsére a többség fogyott, és csak a szobatársam fogyott túl sokat.

Kaptunk zabkorpát – ezt kell majd az esti kefírbe tenni –, Lepicolt, multivitamint, amiből délben kell bevenni egyet (a márkája Bio-Multi, de nem hiszem, hogy ebből ki kellene indulni) és rosttablettát (Bio-Rost), amiből 3*1 szemet kell enni.

Eligazítás után ebédet kaptunk: 2 dl üres húslevest és egy kistányér rakott karfiolt, ami fűszerekkel és tejföllel vagy joghurttal összepárolt, összesütött karfiol volt, a tetején kb. 10g sült sovány sonkával és 5g reszelt sajttal.

Ebéd után orvosi vizsgálat volt, és a hétre tervezett vizsgálatok, célok átbeszélése. A doktornővel abban maradtunk, hogy megismételjük az egy évvel ezelőtti hasi UH-t és a terheléses cukrot, de érszűkületmérés nem kell, mert már egy éve is negatív volt, a 24 órás vérnyomásmérésről pedig a doktornő a napi vérnyomások eredményének függvényében fog majd dönteni. Természetesen megnézi majd a vérképemben a pajzsmirigyhormont, és kértem, hogy nézzük meg a vasat is. Ekkor hangzott el az, hogy szerinte nekem 68 kg az orvosilag egészséges testsúlyom.

Az orvosi vizsgálat után a dietetikus nővér tartott egy fél órás előadást, amibe bele lehetett kérdezni. Én kérdezgettem is, az ideális tápanyagösszetételről: szerinte ez 25% zsír, 40-45% szénhidrát és 30-35% fehérje; a fehérje 1-1,2 g testsúlykilogrammonként. Ezek az arányok kicsit eltérnek az orvoslexikonos kalkulátortól, viszont valamivel reálisabbnak tűnnek. A nővér kiosztott néhány papírt is mintaétrenddel, kalóriatáblázattal, receptekkel, amik között volt egy zabkekszes recept is; ennél többen eszembe jutottatok :) Utána volt egy egyórás DVD nézés (dokumentumfilm az elhízásról és a diétáról, a kórház orvosaival, nővéreivel, korábbi betegeivel), amit én most kihagytam, mert már kétszer láttam, és inkább feljöttem, és megírtam ezt a bejegyzést meg az előzőt :)

Vacsorára egy negyed paprikát, egy almát és egy 100g-os kefír kaptunk, amibe bele kellett tenni egy evőkanál zabkorpát. Kicsit ugyan több, de én itt is a 150g-os light jogobellát ettem: az almát felvágtam, ráöntöttem a joghurtot, belekevertem a zabkorpát, és ez volt a vacsora.

Az étkezések összességében nem voltak rosszak, és annyira kevés sem. Persze az első nap még könnyű, majd a 3-4. nap lesz igazán nehéz. De itt, a többi sorstárssal együtt valahogy könnyebb elviselni. Persze csak akkor, ha nem nézem meg Titti blogját, rajta a fantasztikus lúdlábtortával :)

Mozgás: ma még semmi nem volt, de holnap reggel gyógytornával kezdünk. Illetve én terheléses cukorral és hasi UH-val, most jutott eszembe, úgyhogy a reggeli torna kimarad. Kérdeztem a doktornőt, hogy csinálhatnék-e a gyógytorna helyett mást, mivel a gyógytorna alapvetően idősebb, nehezebb, és rosszabb kondiban lévő embereknek van kitalálva, mint amilyen most vagyok; azaz olyanoknak, mint amilyen egy éve voltam. De sajnos nincs másik tornaterem, ez meg kicsi, és ha mást csinálnék, csak zavarnám az órát, úgyhogy holnap - ha az előbbi vizsgálatok nem kavarnak be - gyógytornázom :) Ha tudok, bent maradok majd a tornateremben egy óra fegyencedzést lenyomni utána, de nem biztos, hogy fogják engedni. Meglátjuk. Arra viszont van némi esélyem, hogy elmenjek Lenivel egyet futni a környéken maradva. Ugyan 600 kalóriával kicsit rizikós, de fél éve sem lett semmi bajom, pedig akkor egyedül voltam. Vagyok én annyira nyuszi, hogy ha érzem, hogy baj van, megállok :)

Címkék: lipid

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://prettywitch.blog.hu/api/trackback/id/tr564291403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thatsme 2012.03.06. 13:44:18

a derekadra szerintem is irreális a 93 cm, ha teheted, kérd meg hogy mérjék le még egyszer jó helyen :)
azon mondjuk csodálkozom, hogy a szobatársadnak ingatták a fejét a 61 kg-ra, 170 cm-vel annak jónak kell lennie orvosi értelemben. Más kérdés, hogy minden ember más és más alkat, de ennyivel szerintem maximum vékony lehet, de nem tudom elképzelni, hogy gusztustalanul csontsovány. főleg, hogy én anno 62 kg voltam, 5 cm-vel magasabb, és dehogy voltam sovány :D max. csak vékony :)
lehet h a nővérek szemmércéje kicsit "feljebb hord" mert már megszokták a sok duci embert :)

Tomisz 2012.03.06. 17:32:59

170 centihez 65kg körül van az ideális... és ekörül kéne ingadozni, de úgy hogy ez az átlag. Mondjuk ha valaki alatta ingadozik úgy hogy 65 a csúcs az tökéletes lenne. 68 szerintem sok, főleg hogy nem izmos testról beszélünk hanem maximum átlagos... bár még mindig magas ugye a testzsír. Szóval azért nem mindegy mi az a 68, ha egy izmos sportoló akkor azt mondom oké, ha egy átlagember akkor sok, főleg hogy a nők zsírpárnásabbak eleve.

A vérvétel beliluláshoz, nyomni kell erősen minimum 5 percig ujjal, de inkább tovább különben bevérzik a szövet a környéken (azért lila). Akkor nem fog belilulni... csak sok nővér/orvos szarik ezt elmondani csak odanyom egy vattát oszt jónapot. Csak egy tipp. ;)

Amugy ez TB ingyenes valami vagy fizetni kell érte? :)

Tomisz 2012.03.06. 17:40:13

A tápanyag arányokat jól mondták az kb megfelel egy szintentartó étrendhez.
A testzsírt meg 15% körül kéne belőni és tartani.

Tomisz 2012.03.06. 17:44:59

De amíg fogyózol én megcserélném a szénhidrát-protein arányt. Tehát 45% protein, 35 ch, és 20 zsír pl. :)
És természetesen továbbra is jó lenne ha a ch nem cukor lenne. Mert nem mindegy miből van az a kalória ugye, de ezt amúgy se kell már mondani neked ugye? :)

PrettyWitch 2012.03.06. 17:49:30

@thatsme: Inkább az a gond vele, hogy túl gyorsan fogyott, nem önmagában a 61 kg. Mindenesetre most neki is a 65-öt kellene elérnie, de úgy, hogy közben izmosodik is. És persze az is más, hogy jóval idősebb, mint te voltál ennyi kilóval.

@Tomisz: A 65 kg szerintem is jó lenne, én inkább ekörül szeretnék ingadozni (63-68 között), ha egy mód van rá, de teljesen egyetértek azzal, ha egy orvos inkább 1-2 kilóval felélő, mivel kicsi tartalék orvosilag nem árt, egészségügyi kockázata meg még nincs.
A vérvételt tudtam, nyomták, utána leragasztották, mégis belilult. Van néha így, tavaly nem volt semmi gondom. Most viszont muszáj volt a csuklómnál a kézfej alatti részből is vért venni, annyira nem volt rendes vénám, de nem fájt annyira, mint amennyire féltem tőle.
TB támogatott programról van szó, mert az elhízás betegségnek minősül, de ha arról lenne szó, fizetnék is érte.
A tápanyag arányokkal az a fura, hogy az orvoslexikon mást ír, de amit itt mondtak, az valószínűleg jobb. Az orvoslexikonos arány azért is fura volt, mert az összes sütizésemmel is a szénhidrát limiten belül maradtam, ami még engem is meglepett :)

PrettyWitch 2012.03.06. 17:59:41

@Tomisz: Nem, cukrot szándékosan nem eszem, csak amikor elbukok, de igyekszem ezt a minimálisra csökkenteni. Remélem, az öcsémtől kapott, igazi bécsi sacher torta nem romlik meg a mélyhűtőben addig, amíg leérek 65-re :)

Nem lesz az nagyon kevés szénhidrát és nagyon sok fehérje? Inkább legyen lassabb a fogyás, de muszáj mellette dolgoznom is, amiben nem hibázhatok.

Tomisz 2012.03.06. 19:03:28

@PrettyWitch: A leragasztás nem jó, pont azért mondtam ujjal kell nyomni sokáig.

Nem a tempón fog ez igazán változtatni, azt a deficit/mozgás határozza meg jobban. Itt az lényeg hogy a lemerülő szénhidrátraktáraid ne mindig gyorsan tölsd vissza, hanem legyen a szervezet arra kényszerítve hogy zsírokat és részben fehérjét bontson cukorrá ezzel fedezve jobban az igényeit. Ez egyben több energiát is emészt fel önmagában is ami szintén jó ilyen szempontból.
Úgy képzeld el hogy a tested egy kályha és a szénhidrát a papír, a zsír meg a protein meg a jó nagydarab farönk... és mi nem azt akarjuk hogy mindig papírral gyorsan nagy lánggal fűtsünk, hanem azt akarjuk a nagy rönkök égjenek tartósan szép lassan amikor csak lehet. :)
Papírra csak akkor van szükség amikor begyújtunk vagy valamiért a farönk nem elég egy adott helyzetben és kell egy kis plussz vagy áthidaló energia.

Tomisz 2012.03.06. 19:19:50

Egyébként, ha nagyon ki akarod deríteni milyen arány a legjobb neked akkor ezen számok alapján de el lehet indulni nyomozni. Eltart egy kis ideig de célravezet mindenképp.
Az a módszer hogy próbálj ki különböző összetételű ételeket és írd fel a naplódba aznap azzal az összetételű étkezéssel mikor hogy érezted magad. Pl gyenge voltam, fáradékony, vagy épp telítődött, puffadt...stb stb azt hiszem érted. És amikor megtaláltad azt az összetételt amitől jólérzed magad kb egész nap és teljesíteni is tudod a céljaid (mozgás, munka stb) az lesz a jó arány. Természetesen kalórialimit marad. :)

Tomisz 2012.03.06. 20:03:35

Illetve még azt akartam mondani hogy azért sem jó megtartani a magas szénhidrát szintet fogyózásnál mert ez az elhízásért felelős tápanyag nagyrészt. És nagyon sokan csináljátok azt hogy marad a magas szénhidrát de egyre értelmetlenebb mélységbe viszitek a kalóriabevitelt csak azért hogy a szénhidrát annyira lecsökkenjen hogy legyen mégis változás továbbra is. Nem jó út és nem is működik hosszútávon... az összetételt kell megváltoztatni arra az időre amígy fogyni/zsírt fogyasztani akarsz, az meg kényelmesebb hatásosabb úgy ha valóban zsír is használ a szervezeted (meg kis fehérjét persze).

PrettyWitch 2012.03.06. 20:42:28

@Tomisz: Oké, megértettem, csökkenteni kell a szénhidráton. Felfogtam a hasonlat nélkül is, de azért az is tetszett :)

Látom magam előtt, hogy a következő hónapokban édesítős túrót fogok enni - ami nem is annyira rossz ötlet, mert pl. eperrel összeturmixolva isteni finom. Lehet, hogy a tavaszi gyümölcsökkel - amikben szintén van szénhidrát, tudom, de mégsem olyan és annyi, mint pl. a cerbona szeletben - egész jól ki fogom tudni elégíteni az édesség iránti vágyamat.

A különböző összetételű napok nem nagyon mennek, mert az esetek 90%-ában nincs két egyforma napom, és a hangulatomat a munkahelyi ingadozások lényegesen jobban tudják befolyásolni, mint az étkezések. (Na meg a Cityfood csak a kalória és a szénhidrát adatot adja meg, a fehérjét és a zsírt csak becsülni fogom tudni.) Azért majd nyugisabb napokon megpróbálom, bár elsőre az itt javasolt 45% szénhidrát tűnik követhetőnek - az mégiscsak alacsonyabb, mint az orvoslexikonos 55%, amit általában el szoktak fogadni, és még talán be is tudom tartani. Ha ezzel együtt nem tapasztalok érdemi változást, megpróbálom a fehérjével megcserélni, de elképzelésem sincs, hogy tudok majd annyi fehérjét enni, mert ennyire nem szeretem a húsokat, a turmixot meg mostanában nem bírom meginni. Túró lesz ebből is, már látom.

Esetleg valaki tud túrós csirkemell receptet? :)

leningrad · http://malackacico.blog.hu/ 2012.03.06. 20:59:26

@Tomisz: miszter, egy nő 15%os testzsirnal hagyja abba a menstrualast,
20%-nál pedig mar láthatóan nagyon izmos, szerintem ezt benezte:)
Ebben férfiakra és nőkre nagyon más ertekek vonatkoznak.

Tomisz 2012.03.06. 21:19:48

@Leningrad: Hopp valóban... 25-öt akartam írni. :D

A 15 az férfi... elnézést.

PrettyWitch 2012.03.06. 21:21:34

@Tomisz: Ez egybevág azzal is, amit a doktornő mondott. És azt jelenti, hogy már piszkosul közel vagyok hozzá :)))

Tomisz 2012.03.06. 21:33:02

@PrettyWitch: Azért ha véletlen alá mész nem lesz bajod... csak atlétikusabb leszel. :))

PrettyWitch 2012.03.06. 21:41:25

@Tomisz: Hát atlétikus alkatnak nem nevezném magam :) inkább olyan NDK úszónő típusnak, hiába, az úszás nyomot hagy az ember hátán :)

Pont ma példálóztam azzal, hogy a testfelépítésemből adódóan soha nem lehetek modellalkat, de J.Lo alakját megközelíthetem.

Tomisz 2012.03.07. 10:11:32

Így képek nélkül sajnos elképzelni sem tudom... :)
De legyen, hiszek neked. :))

PrettyWitch 2012.03.07. 10:23:47

@Tomisz: Képeket sokféle megfontolásból nem szeretnék kirakni, ezért mindent a fantáziátokra kell bíznom :)

Teleszkop 2012.03.07. 12:14:08

Boszi, csak gondoltam írok, örülök, hogy jól vagy, nagyon érdekes, amiket írsz a benti napokról! A csajok meg irtó helyesek, hogy mennek Veled futni, ez tök aranyos :) Összetartó kis csapat ez! Kitartást a továbbiakhoz, remélem továbbra is simán fogod bírni ezt a remek 600kcal-t, amit írsz, eléggé hasonlít ahhoz a diétához, amit nekem kellett 3 napig tartanom, mikor lecsekkolták, hogy tényleg Gilbert-kórom van-e. Azóta én sem eszem meg a kefírt, mert nekem is az volt a fő tápanyag és második nap már dobtam is ki a taccsot.. én egy ilyen benti diétától besárgulnék és sz*rul lennék, viszont ki látott már színváltós Barbit? :) Jó móka lenne :)

Nah de nem az én nyavalyám a lényeg, hanem az, hogy hajrá :)

PrettyWitch 2012.03.07. 12:19:05

@Teleszkop: Köszi szépen, ha a kefírt kellene ennem, én is színváltós lennék :) Azért kértem, hogy hadd helyettesíthessem a kefírt a light jogobellával, mert ha nem eszem meg a kefírt (annyira nem tudnak itt kiéheztetni, hogy megegyem), akkor nincs meg a 600 kalória, és az már gáz. Az első befekvés utolsó napjait 500 kalóriával zártam pont ezért, mert a kefír egyszerűen nem csúszott le...